Формирование и развитие среднего класса в Украине.
До
найважливіших завдань державного управління належить справедливий
розподіл заробітної плати відповідно до вкладеної праці. У
демократичних державних системах з прогнозованим розвитком
економічних процесів склалася економічно обумовлена шкала заробітних
плат. Суть заробітної плати насамперед проявляється у її купівельній
спроможності, за умов врівноваження пропозиції і попиту. Пропозиції ж
визначаються видами та кількістю товарів і послуг, що виробляються і
пропонуються споживачам. Отже, чим більше видів товарів і послуг
виробляється й пропонується покупцеві, тим вищий рівень зайнятості
населення. Сукупність видів товарів і послуг повинна мати попит у
громадян, що є однією з передумов економічної стабільності.
Відомо
й те, що кожен товар і послуга мають свою собівартість. Ціна товару чи
послуги повинні бути більшою за собівартість настільки, щоб можна було
б забезпечити сплату всіх податків і нарахувань, і приносити чистий
прибуток виробникові. За ціною і якістю товар повинен бути
конкурентоспроможним на світовому ринку.
Саме
з частини зібраних державою податків формується заробітна плата
працівників бюджетної сфери: державного апарату, включаючи армію і
міліцію, освіти, охорони здоров`я і культури. В європейських країнах
вони становлять основу середнього класу. В Україні — це майже
чотиримільйонний прошарок населення з дуже низькими доходами.
Товари,
що їх купують споживачі, умовно можна поділити на три групи: товари
першої необхідності — це їжа, засоби гігієни, одяг, на які незалежно
від їх ціни завжди знаходяться гроші, бо вони є життєво необхідні.
Друга група — це товари довготривалого вжитку: меблі, інструменти,
прилади, кредити на автомобілі, на помешкання тощо. Щоб їх придбати,
потрібно мати пристойну платню. І, нарешті, третя група — товари
розкоші — це золото, коштовності, дорогі меблі, автомобілі й таке
інше. Щоб їх придбати, потрібно мати значно більшу купівельну
спроможність.
Отже,
за майновим розподілом населення слід виділити два стаціонарні типи
суспільства: перший — переважна частина його членів бідні, вони можуть
купувати лише товари першої необхідності, дуже мало людей середнього
класу, існують лише окремі групи дуже багатих сімей.
Саме до такого типу суспільства, на наш погляд, можна віднести Україну.
Другий
тип характеризується тим, що в ньому мало бідних, також мало дуже
багатих людей, а основний склад населення становить так званий
середній клас. До таких країн належать Японія, Австрія, Фінляндія й
інші країни ЄС. У таких суспільствах саме середній клас є основною
виробничою силою, носієм культури, науки та інновацій.
Відтак
найважливішим завданням українського керівництва є визначення
стратегії розвитку середнього класу й переходу від «бідного» типу
суспільства, в якому ми нині пересуваємо, до другого, більш заможного.
Ми
ніколи не зможемо досягнути політики збільшення доходів лише для
найбідніших верств населення. Можна розцінювати як серйозний
політико-економічний прорахунок безвідповідальне збільшення пенсій
одинадцяти мільйонам малозабезпечених громадян до 284 грн — це
коштуватиме державі тринадцяти мільярдів додаткових коштів на рік, і
заплановане наступне підвищення пенсій до 332 грн, на що додатково
потрібно ще шість мільярдів гривень.
На
перший погляд, раптове збільшен-,ня місячних доходів найбідніших верств
населення до 332 гривень на місяць повинно суттєво поліпшувати їхні
життєві умови. Але доходи кожного з них не виходять за межі доходів,
необхідних для придбання товарів першої необхідності. Купівельна
спроможність на такі товари зростає в Україні на 1,8 млрд грн щомісяця. А оскільки пропозиція товарів не може суттєво збільшитися, то, зрозуміло, що підвищаться ціни.
Зростання
цін торкнеться всього населення. Щоб цього не допустити, уряд має
намір знизити ввізне мито на товари першої необхідності. Це якоюсь мірою сприятиме
конкуренції, однак може поставити у складне становище вітчизняну
промисловість, насамперед харчову і легку. Виходить, що кошти, які
спрямовуються з бюджету на допомогу пенсіонерам, частково підуть на
підтримку іноземних підприємств.
Вважаємо,
шкалу заробітних плат не слід будувати, виходячи з мінімальної
заробітної плати чи з розміру прожиткового мінімуму. При нестачі
коштів такий шлях веде до «стискування» шкали заробітних плат, до
несправедливої зрівнялівки. Саме такий стан тепер ми переживаємо.
За
вихідну точку у шкалі зарплат слід прийняти середню заробітну плату.
Величина середньої заробітної плати повинна відповідати такій
купівельній спроможності і забезпечувати такий попит, який сприятиме
розвиткові виробництва як товарів першої необхідності, так і товарів
довготривалого вжитку.
Купівельну
спроможність середньої заробітної плати можна визначити певним
узгодженим еталоном. У наших міркуваннях ми орієнтуємось на еталон,
прийнятий в Австрійській Республіці. Там ще у 1993 році середня
заробітна плата дорівнювала вартості умовних 884 кг житнього хліба. Це
підтверджується і даними 2000 року — середня заробітна плата в Австрії
становила 1944 євро на місяць. А середня ціна одного кілограма хліба —
2,2 євро за кілограм, що відповідає тим же 884 кілограмам хліба. В
Україні один кілограм житнього хліба коштує 1 грн 75 коп.
Звідси
не складно зробити висновок, що середньостатистична австрійська
доросла людина належить до середнього класу, а українська — до класу
бідних. Витрати на харчові продукти в Австрії займають 12,5 % споживчих
витрат, в Україні — 56 %. Суттєва відмінність й у інших витратах: на
житло в Австрії витрачають удвічі більше, на транспорт — у чотири
рази, на відпочинок — у шість разів більше. Однак на освіту пересічний
австрієць витрачає грошей у п`ять разів менше, ніж українець, освіта
для середньостатистичного австрійця —безкоштовна, а продукти першої
необхідності в Україні вп`ятеро дешевші, ніж в Австрії.
Отже,
припустимо, що 226,08 грн на місяць, які дорослий українець витрачає на
харчові продукти становить, як в Австрії, 12,5 % усіх його споживчих
витрат, а не 56 %, і що внутрішній ринок товарів і послуг надає
достатню кількість пропозицій, за такими пропорціями попиту, як це є в
Австрії. Виходить, що споживчі витрати середнього дорослого українця
мають становити 1806,86 грн на місяць, а середня заробітна плата має бути на 44 %, тобто на 795 грн, вища і становити 2602 грн на місяць.
Водночас
варто зауважити, що питання створення європейського суспільства має
полягати не тільки у збільшенні зарплат працюючого населення, хоча
саме на це, на нашу думку, має бути звернута головна увага влади.
За
доступними цінами для працюючого українця середнього класу мають бути
такі речі, як житлові витрати: оренда житла, опалення, плата за
електроенергію, оснащення житла меблями, придбання побутових
приладів, посуду, інструментів, оплата послуг домоуправління, витрати
на страхування та інше.
Отже,
при формуванні середнього класу потрібно враховувати не тільки
середньомісячні доходи працюючих, а й наявність товарів і послуг
відповідної вартості та якості, якими середній українець неодмінно
скористається, і за які заплатить. При тому виробництво кожного виду
продукції і кожного виду послуг, що надаватиметься споживачеві, буде
рентабельним. Таким чином, основним виробником необхідних товарів і
послуг стане середній клас суспільства, тобто створюється стійка
самопідтримуюча система, що спирається на економіку середнього класу.
Ми поставили собі за мету ввійти до Європи. Для цього потрібно досягти європейських показників у виробництві, доходах
і у споживанні населення, змінити існуючий розподіл закупівельною
спроможністю і привести його до стану, коли поменшає бідних, не стане
олігархів, а відтак з`явиться багато заможних людей — справжній, а не
задекларований середній клас українців.
Ігор Юхновський
Урядовий курьер
|